Du har bestemt deg for å gå ned i vekt – og du vil gå ned raskt. Men hvordan skal det skje? Det finnes et hav av metoder for vektnedgang å velge mellom, og av og til må man prøve seg fram for å finne en som passer. Dersom du lider av overvekt eller fedme og har testet flere dietter, men ikke har funnet den rette, ikke gi opp. I utgangspunktet skyldes overvekt at du spiser flere kalorier enn du forbrenner, og for å få til en vektnedgang som varer er det viktig at du på lang sikt ivaretar et balansert og sunt kosthold i kombinasjon med trening. Men en effektiv diett kan gi deg akkurat den kickstarten du trenger for et sunnere liv! Her er tre av de vanligste metodene for vektnedgang:


Lavkarbokodiett / LCHF

En lavkarbodiett er akkurat som den høres ut – begrenset inntak av karbohydrater, men du kan spise mer av alt annet. Det finnes forskjellige varianter av lavkarbodietter, men LCHF er en av de mest populære.1 Tanken bak en LCHF-diett er å unngå å spise matvarer med mye karbohydrater, og i stedet spise det du vil av mat som inneholder mer fett og protein. Kjøtt, fisk, egg, pølse, fløte, smør, olje, nøtter og fiberrike grønnsaker er typiske eksempler på LCHF-mat. Derimot skal du unngå brød, pasta, ris, poteter og søtsaker i en lavkarbodiett. LCHF høres kanskje ut som en streng diett, men du finner mange gode LCHF-oppskrifter på nettet som du kan teste!


Det som er så bra med denne dietten er at det er enkelt å vite hva du skal spise, og at du fjerner mange næringsfattige og kaloririke matvarer som inneholder mye sukker og hvitt mel. Det er også ganske enkelt å gå raskt ned i vekt med denne dietten, da kroppen mister mye vann i begynnelsen og deretter går over til å forbrenne fett i stedet for karbohydrater, prosessen som heter ketose. Det negativa med LCHF er at det kan bli for mye mettet fett fra kjøtt og meieriprodukter i kostholdet.2


VLCD

VLCD står for Very Low Calorie Diet og innebærer at du spiser 600–800 kalorier per dag for å skape et kaloriunderskudd, og akkurat som med LCHF få kroppen i ketose. Når du spiser VLCD erstatter du de vanlige måltidene dine med ferdige produkter, for eksempel Allévo , som er spesielt sammensatt for å gi deg den næringen du trenger, men med svært få kalorier. Et VLCD-kosthold er enklere å gjennomføre enn det kan høres ut, da måltidene allerede er tilberedt slik at du ikke trenger å lure på hva du skal spise. Og det trenger absolutt ikke være kjedelig å spise – blant Allévos produkter kan du velge mellom varme supper, friske shakes og mettende grøt.

VLCD er først og fremst en diett for deg som har en BMI (Body Mass Index) på over 30 og trenger hjelp til å gå raskt ned i vekt.3 Det er ikke uvanlig å gå ned 20–25 kilo på to til fire måneder med VLCD.4 Du bryter gamle vaner og går raskt ned i vekt ved å erstatte alle måltider med Allévos måltidserstatninger i opptil åtte uker. Når du når målvekten din, kan du fortsatt erstatte ett til to måltider om dagen med Allévo for å opprettholde vekten. Kombiner med trening og et sunt kosthold for å få et vekttap som varer.


5:2-dietten

5:2 er en lavkaloridiett som innebærer å begrense inntak av kalorier kraftig to dager i uken, og spise som vanlig innimellom. På fastedagene bør du ikke spise mer enn 500 kalorier per dag hvis du er kvinne, eller 600 kalorier hvis du er mann. Et bra tips for å gjøre hverdagen enklere med 5:2-dietten, er å spise ferdige lavkalorimåltider fra Allévo de dagene du faster. Fordelen med Allévo er at rettene inneholder alle mineraler, vitaminer og andre næringsstoffer du må innta i et måltid, og at du selv ikke må regne ut hvor mye energi maten inneholder.


I tillegg til at 5:2-dietten har hjulpet mange med å gå ned i vekt, viser forskning at den kan ha mange helsemessige fordeler. Periodisk faste kan gi lavere blodtrykk, kolesterol og insulinnivå, samt redusere andelen skadelige fettstoffer i blodet. Dette kan videre redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdommer.5 Det finnes også studier som tyder på att periodevis faste kan redusere risikoen for noen krefttyper, type 2 diabetes og nevrologiske sykdommer som Parkinsons og Alzheimers sykdom.6


1 https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:936388/FULLTEXT01.pdf 2020-03-27
2 https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/dieter-och-viktnedgang1/dieter
3 https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/very-low-calorie-diet 2021-03-25
4 https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/2000/21626.pdf 2020-03-28
5 https://www.medicalnewstoday.com/articles/323605.php
6 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27810402