Trening og sunn mat

Hvis du tar opp mer energi fra kostholdet enn du bruker, kan du fort legge på deg og bli overvektig.  En lavkaloridiett fra Allévo kan hjelpe deg med å gå ned i vekt, men husk at det er en sunn, langvarig livsstil som gjør at du beholder målvekten! Trening, sunn mat og motivasjon er både viktige grunnpilarer for bedre helse, og god forsikring mot fedme og overvekt. Her er tips om hvordan du tar kontroll over energiinntaket ved å bytte til et sunnere kosthold og enkelt brenne flere kalorier i hverdagen. 

Kostholdsskjema for vektnedgang

Å spise riktig er ikke bare en forutsetning for å gå ned i vekt, men også veien til bedre helse. En god regel for et sunt kosthold er å starte med grønnsakene når du planlegger måltidet. Det finnes mange tilberedningsmåter i tillegg til å koke dem, for eksempel woke, steke, grille og panere. Velg gjerne fargerike grønnsaker, de har ofte en høy næringsverdi. Ikke spis mer enn 500 gram rødt kjøtt/slaktervarer i uken. Her er et forslag til en sunn dagsmeny som du kan kombinere med kalorifattige produkter fra Allévo:

Frokost

  • 2 dl lettmelk / yoghurt naturell, 0,5 dl basismüsli / fiberrika havregryn + 1 frukt

eller: 

  • 1 Allévo VLCD Grøt / 1 Allévo One Meal Bar 

Mellommåltid            

  • 1 valgfri Allévo eller 1 gulrot

Lunsj  

  • 2 små kokte poteter / 1,5 dl kokt ris / 2 dl kokt pasta, 100 g kylling/fisk/magert kjøtt/vegetarisk protein, valgfrie grønnsaker + 1 knekkebrød med litt smør/margarin 

eller: 

  • 1 Allévo VLCD Shake / 1 Allévo One Meal bar/drikke

Middag  

  • 2 små kokte poteter / 1,5 dl kokt ris / 1,5 dl kokt pasta, 100 g kylling/fisk/magert kjøtt/vegetarisk protein, valgfrie grønnsaker 

eller:

  • 1 Allévo VLCD suppe

Kveldsmat                

  • 1 valgfri Allévo 

Gå ned i vekt med hverdagstrim

Det finnes ingen eksakt formel for å regne ut hvor mye energi du bruker hver dag. Kaloriforbrenningen påvirkes blant annet av hvor gammel du er, hvor mye du veier, om du er mann eller kvinne, hvor mye du beveger deg og stoffskiftet, eller metabolismen. En kvinne bruker et sted mellom 1 700 og 2 500 kalorier per dag, og en mann bruker mellom 2 000 og 3 200 kalorier per dag. Om du vil gå ned i vekt, må du forbrenne flere kalorier enn du spiser. All ære til trening, men du behøver faktisk ikke å gå på treningssenteret hver dag for å øke forbrenningen! Det er mange bevegelser i hverdagen som bruker flere kalorier enn du kanskje tror. Støvsuging, gå i trapper – ja, til og med et varmt bad kan bidra til å øke energiforbrenningen. Sjekk kaloritabellen vår og se hvor mange kalorier du bruker per minutt på noen vanlige hverdagsaktiviteter og enklere aktiviteter. 

Kaloritabell/minutt for hverdagsaktiviteter:

Vaske opp – 2,9 kcal
Bære småbarn – 3,8 kalorier
Støvsuge – 4,4 kalorier
Treningsøvelser, boksing – 6,1 kalorier
Sykling, lett – 4 kalorier
Lett gåtur – 4,5 kalorier
Rask gåtur (powerwalk) – 8,5 kalorier
Gå i trapper – 10,5 kalorier
Hoppe på trampoline – 2 kalorier
Klippe plenen – 4,7 kalorier
Vaske gulv – 4,7 kalorier
Lage mat – 3,9 kalorier
Varmt bad – 2,1 kalorier