Ketose

Ketose og ketogen kost er ord som ofte blir nevnt når vi snakker om vektnedgang. Den ketogene kosten har eksistert lenge og har hatt ulike navn, blant annet LCHF, South Beach og Atkins. Det er lett å forstå at disse diettene har blitt populære. Forskning har vist at mange går raskt og effektivt ned i vekt gjennom ketose, selv de som har levd lenge med fedme og ikke har fått hjelp av andre dietter. Men hva er egentlig ketose? Og kan et ketogent kosthold være noe for deg?  

Hva er ketose?

Ketose er en tilstand der kroppen bruker fett som drivstoff, i stedet for karbohydrater. Du får kroppen din i ketose ved å drastisk redusere mengden karbohydrater i kostholdet. Som en tommelfingerregel bør 70–80 prosent av daglig inntak av kalorier komme fra fett, 10–20 prosent fra protein og bare 5–10 prosent fra karbohydrater. Det tilsvarer mindre enn 100 gram karbohydrater om dagen, og i noen lavkarbodietter så lite som 20–50 gram. Du kan også komme i ketose ved å faste, eller spise kalorifattig kost som VLCD.

Optimal ketose

Hvis kroppen ikke får i seg nok karbohydrater, bruker den i stedet glykogen som er lagret i leveren og musklene for å holde blodsukkeret stabilt. Når også det glykogenet begynner å ta slutt, produserer kroppen såkalte ketonlegemer, eller ketoner, for å få energi. Jo mindre glykogen som er lagret i leveren, desto flere ketoner dannes. Når du har minst 0,5 mmol ketoner per liter blod, har kroppen din gått inn i ketose. For å få best effekt på vektnedgang, bør ketonnivåene dine ligge på 1,5–3 mmol/L. Det kalles optimal ketose. Du kan måle ketonnivåer i urinen ved hjelp av «ketostix», som kan kjøpes på apoteket.

Fordeler med ketose

Føler du deg sliten, sulten og energiløs, og kjenner en merkelig lukt av urin eller dårlig ånde etter at du begynte å redusere karbohydrater? Gratulerer! Det betyr at kroppen din har startet omstillingen til ketogen kost. Denne fasen starter etter ca. tre dager og varer heldigvis ikke mer enn en uke. I tillegg til redusert vekt og smalere midje, kan et ketogent kosthold ha følgende fordeler:

  • lavere blodtrykk
  • lavere blodfettnivå
  • lavere blodsukkernivå
  • redusert sultfølelse
  • opprømthet (eufori)
  • økt energi

Ketose og VLCD

Det finnes flere kosthold enn LCHF (Low Carb High Fat) som kan få kroppen din i ketose. Du kan oppnå optimal ketose med VLCD (Very Low Calorie Diet), eller lavkaloridiett på norsk, et kosthold som begrenser energiinntaket til 600–800 kalorier per dag. Forskning har vist at et ketogent kosthold kan gi en raskere og dobbelt så stor vektnedgang sammenlignet med å bare redusere kaloriinntaket. Dessuten er det lettere å beholde målvekten på lang sikt hvis kroppen går inn i ketose, selv om ketoseperioden bare varer 30–45 dager. Test om du kan oppnå ketose med Allévo. VLCD kan brukes både til effektiv vektnedgang og til å beholde oppnådd vekt.