Å opprettholde vekten

Om du har testet forskjellige dietter, så har du kanskje merket at det vanskeligste ofte ikke er å gå nedi vekt , men å opprettholde vekten over tid. Etter noen år går de fleste opp nesten like mye i vekt som den vekten de har mistet. Delvis på grunn av kosthold og livsstil, men også fordi vekttap kan svekke kroppens metabolisme.1 Alle som en gang har nådd målvekten og deretter lagt på seg igjen, vet at det kan være utfordrende både fysisk og mentalt. Jojoslanking kan føre til både skam, dårlig selvfølelse og alvorligere psykisk sykdom. Dessuten kan dramatiske vektendringer øke risikoen for beinskjørhet og være skadelig for personer med hjerteproblemer.2 Slik sett er det viktig at du ikke bare setter deg mål for vektnedgangen, men også har langsiktige mål for en sunnere livsstil.


Hva er en sunn livsstil?

Hvis du er overvektig  kan du få bedre helse ved å gå ned i vekt og beholde vekten. Samtidig er en sunn livsstil så mye mer enn en lav BMI. Vi er alle forskjellige og trenger ulike ting for å ha det bra, men to ting er de fleste ekspertene enige om: Veien til bedre helse går gjennom sunn mat og trening. Vi trenger bare å spise mindre og grønnere, og bevege oss mer. Vi endrer ikke vaner over natten, så ta det i ditt eget tempo slik at du får resultater som holder over tid.


Beholde vekten med Allévo

Med en lavkaloridiett (VLCD) fra Allévo viser resultatene seg ganske raskt på vekten. I inntil åtte uker kan du erstatte alle måltider med fem porsjoner Allévo, som inneholder all ernæringen du trenger, men bare ca. 750 kcal, hver dag. Hvis du vil fortsette å gå ned i vekt etter ukene med VLCD, kan du erstatte omtrent to måltider med Allévo VLCD/One Meal.


Hvis du vil opprettholde vektnedgangen, er det et godt tips å fortsette å bytte ett av dagens måltider med Allévo VLCD/One Meal. Du kan også ta en Allévo-dag når du føler for det.

Finne balansen

Det spiller ikke så stor rolle hvilket av måltidene du erstatter med Allévo. Det viktigste er at du finner en god balanse, med et sunt kosthold kombinert med trening. Du kan fråtse i grove, fargerike grønnsaker og spise mindre rødt kjøtt og fete meieriprodukter. Matvarer som inneholder fullkorn, som grovt brød, grove gryn, fullkornspasta, mathavre og grahammel, gir en god og langvarig metthetsfølelse og inneholder også mer næring enn de tilsvarende hvite alternativene. Du kan finne fullkornsprodukter ved å se etter det grønne Nøkkelhullet når du er i butikken og handler. Da vet du at du at du velger matvarer med mer fullkorn og fiber, i tillegg til mindre sukker og salt.

Langsiktige mål for bedre helse

Hvis du når målvekten din har du kommet langt på veien mot et sunnere liv, men skal du holde på vekten over tid, er det lurt å sette langsiktige mål. Tenk på hva bedre helse er for deg og hvordan du ønsker å ha det om fem år. Dette målet kan veilede deg når du tar sunnere valg i hverdagen.

1 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5764193/ 2020-03-28
2 https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vikt/det-hander-i-kroppen-nar-du-jojo-bantar/ 2020-03-28