Generelle tips

Vil du gå ned i vekt, men mangler motivasjon? Har konstant jojoslanking gitt deg dårlig selvfølelse? Har det til og med gått så langt at du mister nattesøvnen, eller får psykiske problemer på grunn av overvekt eller fedme? Da trenger du et lite løft for å gå videre! Start med å lage et klart mål på hva du vil oppnå, og sett opp delmål som beskriver hvordan du skal komme dit. Våre beste tips for å gå ned i vekt og beholde vekten, kan hjelpe deg til å komme i gang. 

Sats på kostholdet

Du har kanskje hørt uttrykket «du er det du spiser»? Det stemmer faktisk ganske bra. Med balansert og sunn mat legger du grunnlaget for vekten din.

  • Prøv en lavkaloridiett som Allévo for en rask og velprøvd vektnedgang.
  • Tenk gjennom spisevanene dine og prøv å finne ut av når du får i deg for mye eller feil mat. Du kan for eksempel skrive dagbok og notere alt du spiser.
  • Ikke handle når du er sulten og planlegg kjøpene dine på forhånd. Slik reduserer du risikoen for at du kommer hjem med usunne spontankjøp.
  • Spis når du er sulten – men ikke hver gang du er sulten – og spis til du er passe mett. Ved å spise tre regelmessige måltider, frokost, lunsj og middag og eventuelt frukt som mellommåltid, unngår du småspising mellom måltidene.
  • Spis mer fiberrik mat for å holde deg mett lenger, for eksempel grovt mel/brød, rotvekster, belgvekster, grønnsaker, frukt og bær. (Dersom du har IBS (irritabel tarmsyndrom) eller følsom mage, er det lurt om du unngår å spise gassdannende matvarer som løk, belgvekster og visse typer korn.)
  • Reduser inntak av søtsaker og sukkerholdige drikker, de inneholder massevis av tomme kalorier.
  • Velg matvarer som er merket med det grønne Nøkkelhullet, og som er litt sunnere enn andre matvarer i samme kategori, for eksempel fullkornsbrød og magre meieriprodukter.

Kom i gang med trening

Å bevege seg regelmessig er viktig ikke bare for å holde vekten, men også for helsen og velværet. 

  • Gå raske turer, helst 30 minutter hver dag.
  • Vær aktiv i hverdagen, ved å gå eller sykle når du kan og ta små pauser for å bevege deg på jobben.
  • Gjør aktivitetene sammen med andre, det er både morsommere og mer motiverende.

Finn motivasjonen

Hvis du har bestemt deg for at du trenger å gå ned i vekt, har du tatt det første, viktige mentale skrittet mot vekttap og bedre selvfølelse. Nå gjelder det bare å holde motivasjonen oppe!

  • Ha et klart bilde av sluttmålet ditt og lag flere delmål du skal nå på veien dit.
  • Minn deg selv på målet ditt, og følelsen av å ha en lettere kropp.
  • Lag et belønningssystem og unn deg å gjøre noe du virkelig liker hver gang du når et delmål, som å gå på kino eller på spa.
  • Ikke vær for hard mot deg selv – det er helt normal å få tilbakeslag av og til. Det er alltid mulig å komme tilbake med nye krefter